(044) 254-21-99, (097) 517-67-65
Україна, 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30



Анжела Слюсаренко

Анжела Слюсаренко

Новий погляд на суд



Якість роботи суду

Якість роботи суду

Результати опитування щодо якості роботи суду 2015 року

Кодекс суддівської етики


Боротьба з корупцією в Словаччині. День дев'ятий

Одна з головних причин процвітання корупції –
толерантне ставлення до неї самих громадян.

Євген Мєзєнцев, суддя-речник Київського ААС, член Ради суддів України

У Школі судової журналістики ми знайомимо з основами судочинства та правовими практиками США та країн Європи. Це робиться задля розширення кругозору студентів та нових знань, тобто того, про що не розкажуть в університеті. Цього дня Євген Мєзєнцев познайомив наших студентів зі Словаччиною та засадами боротьби з корупцією у цій європейській країні.

Підготовка інформації з цього питання відбулося завдяки організації USAID New Justice, яка надала змогу нашому судді-речнику взяти участь у навчальній програмі «Спеціалізовані антикорупційні суди як інструмент удосконалення підзвітності судової системи та доступності правосуддя». Разом з Євгеном Мєзєнцевим ознайомитися з методами боротьби з корупцією у Словацькій Республіці поїхали інші судді, адвокати, представник громадської організації «Центр протидії корупції», члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, народні депутати та працівники апарату Верховної Ради України та Мін’юсту. «Спеціалісти з різних галузей подивились на спільну проблему корупції з погляду своєї професії», – зазначив суддя, додавши, що такий різноплановий склад делегації позитивно вплинув на бачення проблеми.

Про країни ЄС зажди цікаво слухати, адже наразі ми маємо за мету стати членом цього Союзу. На лекції про Словаччину до студентів Школи долучилися працівники апарату суду. Що ж такого цікавого і шокуючого розповів Євген Мєзєнцев?

Почавши із загальних відомостей про країну, тобто, якими є населення і територія, історія становлення, лектор розповів деякі особливості. Наприклад, Словаччина є другою країною в ЄС за розміром «тіньової» економіки, а на в’їзді до неї з боку Австрії стоїть білборд з написом «Вітаємо у країні корупції та клієнтизму». Порівняно з Україною, політична позиція президента слабша: він не має права законодавчої ініціативи та права розпуску парламенту. Але є багато схожостей, зокрема, низька офіційна зарплата при середньому досить непоганому рівні життя, а також лояльне ставлення громадян до проявів корупції. Відсутність люстрації у пострадянські часи привела до повернення у владу колишніх комуністів, що перекваліфікувалися в олігархів.

Найкорумпованішими сферами в Словаччині є державні тендери та використання коштів єврофондів, процедура ухвалення законів, медицина і спорт.

Для боротьби з проявами корупції у 2006 році (Словаччина стала членом ЄС у 2004 році) створено Спеціалізований кримінальний суд. Аби розірвати локальні корупційні зв’язки та унеможливити вплив на суддів та їхні родини, цей суд, у якому працюють 13 суддів, розмістили у маленьких містах Пазінок та Банська Бистриця. Розірвання локальних корупційних звʼязків – це чи не єдине завдання, з яким успішно впоралися борці з корупцією. Навантаження суду порівняно низьке – 200-250 справ на рік, причому 7-10% вироків є виправдовувальними. За час функціонування суду засуджено 5 суддів, 3 прокурори, багато поліціянтів, лікарів і діячів спорту.

Суд розміщений на колишній військові базі, де в казармах за колючим дротом живуть судді разом з родинами, окрім них, там проживають і працівники спеціалізованої прокуратури.

Підсудність: організована злочинна діяльність, тероризм, економічні злочини на суму понад 135 тис. євро, розкрадання єврофондів, корупційна діяльність, підроблення грошей і цінних паперів. Спеціального процесуального підґрунтя немає, суд використовує звичайні Кримінальний та Кримінально-процесуальний кодекси.
Цікавою є процедура призначення суддів. Вони мають скласти усний і письмовий іспити, а також психологічний та мовний тести (на вибір – англійська, німецька, французька або російська). Комісія з оцінки кандидатів в судді формується з електронної бази даних Мінʼюсту, парламенту та органів суддівського самоврядування автоматично. На відміну від українських судів, у Спеціалізованому кримінальному суді не дозволена фото- та відео зйомка суддів, процесу і території.

Верховний суд Словаччини відносно Спеціалізованого кримінального суду поєднує й апеляційну, і касаційну інстанції. Це великий недолік, адже усього працює п’ять колегій, а тому є ризик впливу суддів одне на одного. Більше того, у Верховному суді Словаччини відсутні додаткові гарантії безпеки, як у суддів Спеціалізованого кримінального суду, отже, можливі прояви фізичного або політичного впливу на суддів найвищої інстанції. У цілому, за наслідками апеляційного перегляду скасовується близько 25% рішень Спеціалізованого кримінального суду.

Для боротьби з корупцією створена Спеціалізована антикорупційна прокуратура. Це частина Генеральної прокуратури Словаччини і є аналогом САП України. У ній працює 24 прокурори, голову призначає парламент на 7 років без права перепризначення.

Компетенція прокурора – повний нагляд за діями поліцейських та за кримінальним досудовим слідством. Він може скасувати будь-яку слідчу процесуальну дію. Оскільки в країні збережений загальний нагляд прокурора, то на думку багатьох спостерігачів, у Словаччині система прокуратури залишається на «сталінських» засадах.

Динаміка корупційної злочинності є негативною, останнім часом все менше засуджених та фактів корупції. Або це наслідок покращення ситуації з корупційними проявами, або дрібна корупція в Словаччині майже подолана, а велика системна корупція існуючими правовими засобами ще недоступна для ефективного переслідування.

Аналогом української НАБУ є Національна агенція з кримінальних справ та антикорупційне об’єднання. Вона створила цілу низку затверджених державою поліцейських програм запобігання корупції, проте в їх реалізації є суттєвий недолік, оскільки кожна нова політична влада переписує ці програми, часто нівелюючи старі набутки.

Позитивну тенденцію у боротьбі з корупцією показують громадські організації: альянс «Чесна гра», спільнота «Зупинимо корупцію», нодація «Via Juris». Вони займаються моніторингом офшорних компаній, фінансових звітностей, джерел фінансування політичних партій, розробкою законопроектів, електронним опитуванням, формуванням відкритих баз даних щодо чиновників та створенням соціальних конфліктів через ЗМІ для активізації державних органів на всіх рівнях.

Ділова поїздка в Словаччину підштовхнула до важливих висновків задля дієвої боротьби з корупцією в нашій країні. З ними важко не погодитись:

- готових рецептів боротьби з корупцією не існує взагалі, вона дуже динамічно розвивається та трансформується, тому варто приділяти більше уваги її запобіганню та не створювати умов для її проявів;

- важливо побороти не лише дрібну побутову корупцію (щоб створити ілюзію активної боротьби «про людське око»), а подолати системну «високу» корупцію на рівні найвищого керівництва країни, на рівні прийняття законів та закупівель за державні кошти;

- варто уникати при створенні Вищого антикорупційного суду України процесуальних зловживань та помилок (на кшталт об’єднання в одній судовій установі апеляційної та касаційної інстанції або обрання суддів цього суду без участі Вищої кваліфікаційної комісії суддів);

- ефективність роботи майбутнього Вищого антикорупційного суду України залежить, серед ambien іншого, від ефективної та якісної роботи САП та НАБУ, тобто слідчих органів та оперативних працівників. Важливо забезпечити політичну та фінансову незалежність не тільки самого суду, але й слідчих органів;

- необхідно визначити статус викривачів корупційних схем та вжити заходів щодо гарантування їх особистої безпеки, а також забезпечити належний статус та роль громадських антикорупційних спільнот.

Зрештою, варто наголосити на тому, що потреба у виникненні вищих спеціалізованих судів виникає тоді, коли чинна правова система належним чином не працює.

Ми вкотре дякуємо за цікаву лекцію та змістовну доповідь нашому судді Євгену Мєзєнцеву. І маємо надію, що подібні ділові зустрічі допоможуть у розбудові сильної демократичної України.

 

ПРЕС-СЛУЖБА Київського ААС

 



© Київський апеляційний адміністративний суд

Карта сайту

Всі права на матеріали, розміщені на сайті www.kaas.gov.ua, охороняються згідно з законодавством України. При
використанні будь-яких матеріалів з сайту посилання (у разі використання в Інтернеті прямий, не закритий від
індексування гіперлінк) на www.kaas.gov.ua є обов’язковим.